پانصد و یک حکایت از جوامع الحکایات

dfc66ab4962c3bc1a04d0821b5969a0f
۲۵۰,۰۰۰ ریال
نويسنده: سديدالدين محمد عوفي – كريم اميري فيروز كوهي
ناشر: زوار
زبان كتاب: فارسي
تعداد صفحه: ۵۳۰
اندازه كتاب: وزیری جلد سخت – سال انتشار: ۱۳۹۲ – دوره چاپ: ۱
كتاب جوامع الحكايات و لوامع الرويات (به معني داستان هاي جامع و روايات درخشان) اثر محمد عوفي كه در حدود ۶۳۰ هجري قمري (نيمهٔ اول قرن هفتم هجري) نوشته شده است كه مجموعه اي از داستان هاي داراي نكات تاريخي، اخلاقي و مذهبي پر از لطيفه هاي پارسي مي باشد.

این کتاب علاوه بر توجه به جایگاه حکایت و قصه در تاریخ ادبیات فارسی، مطالب تاریخی را در قالب حکایات بیان می کند. حدود یک ششم کتاب اختصاص به بیان وقایع تاریخی دارد و گوشه اي از تاريخ تمدن و ادبيات جهان اسلام و ايران و يكي از بزرگترين مجموعه هاي داستاني قرن هفتم هجري قمري مي باشد. اين كتاب بعنوان مرجعي براي ساير دانشمندان و نويسندگان بعدي مورد استفاده قرار گرفته است.

مقصود نويسنده اين اثر از جمع آوري داستان ها در حقيقت بيان يك رشته معارف اخلاقي و پند و اندرز است .عوفی در هنگام حملهٔ مغول مجبور به سفر هندوستان گردید. سپس راهی دربار ناصرالدین قباجه از حاکمان غوریه شد و به دستور همین پادشاه شروع بتالیف جوامع الحکایات کرد و پس از غرق شدن ناصرالدین قباجه، در خدمت وزیر نظام‌الملک قوام‌الدین محمدبن ابی سعد الجنیدی در دهلی اقامت گزید و کتاب «جوامع الحکایات ولوامع الروایات» را به نام وزیر تمام کرد.